Monday, January 29, 2007

Up Hill Here: lektørudtalelse

"Med udgangspunkt i en koncert i København med den irske rockgruppe The Pogues starter en syret dobbeltroman, der som rammefortælling tilsyneladende har en "bortrykning": en åndelig samling af tilfældige personer, der drives af et eller andet et andet sted hen - måske til Albanien. Deres vej krydses af et utal af litterære referencer, teksten overvåges af en censor, Krankenheimer, og på et tidspunkt hyres en Los Angeles-detektiv, William But, til at prøve at rede trådene ud. Ind imellem den rablende tekst, der bevæger sig i mange retninger, er der rolige tilbageblik på en opvækst i Ellebjerg. Et referat kan ikke yde teksten retfærdighed, der er mere tale om en litterær oplevelse end en episk historie, og bogen er skrevet med et gevaldigt sprogligt overskud, der gør læsningen til en krævende sag. For læsere af fx Dan Turèlls vildeste tekster og tilhængere af eksperimenterende lyrik og prosa".

4 comments:

Rasmus Graff said...

Det er en god omtale. Jeg var i A. BUsck i dag, i Aalborg, og fandme om ikke dine bøger står ved "Digte". På sin vis er det sgu også fint nok, glemte i min anmeldese også at skrive om, at bogen kan læses som et prosadigt. Hmm, håber du forstår lidt af dét, ellers må det udredes engang når/hvis vi mødes - nu bliver Aalborg litt. festival jo ikke til noget i år alligevel.

Rasmus Graff said...

(...) Er 80 mange? Har ikke forstand på det..., men jeg håber folk vil læse den, der er forbandet meget at hente. Måske, MÅSKE, kommer der to anmeldelser af MC i næste nummer af Standart. En af en fast anmelder og en revideret udgave af min anmeldelse - Netop fordi der har været så blandet modtagelser af bøgerne, so far...

kasper said...

hej rasmus, 80, mange? det forstår jeg ikke helt. den bliver vel ikke læst, og pyt med det. jeg tror jeg har en autistisk mission med bogen, hvilket skader det jeg laver: læseren? sys du ikke? jeg når ikke til Odense. at der måske kommer to anmeld i standart er for blæret, og at du atter gider, vildt. men en fra din side er da rigeligt. ved du hvornår standart kommer? Nå: jeg håber din egen produktion etc går at det går godt, kh

kasper said...

nå, ouzo-hjerne: exemplarer. om det er mange? det er ikke mange. det er mange. det er nok. Ålborg er rigeligt.