Monday, February 12, 2007

Fra rygternes atlas

And we shall not cease from exploration
And the end of all our exploring
Will be to arrive where we started
And know the place for the first time.

But you will find no new places, no other seas,
The town vill follow you

Cavafy, poems 1911.

Jeg synes Mikael Bertelsen er irriterende.
Jeg synes YOUTUBE er meget forførende.
Jeg vil også snakke med shamaner, filme ødemarken, Arizona.
Jeg ved at jeg kan blive rask, og nå det hele.

Det har altid været digterens paradox under den relative evigheds synsvinkel at skulle bevare det individuelle og fravælge det i det individuelle, der er konvention, og at bevare det konventionelle og fravælge det i konventionen, der er stagnation, for at hans digtning kunne blive stående og livet gå videre i et minimum af ændret skikkelse.

Bjelke i silkesnoren, Gyldendal 1992.

Og vi står som tyfoner, og slår på mennesket, thi vi er mennesker, ikke samlinger af mennesker, og hver gang man overværer metaltrætte begreber, studser man over disse begrebers lønlighed; at de lever endnu. Og man synes de er søde, som wagoner, thi man står selv i tyfonen.

No comments: