Monday, January 26, 2009

Penthesilea - endnu et østrigsk prospekt

Jeg ser dem næsten ikke -
de står blegnede udenfor - hadets mørke -
har bilagt - deres omsonst -
men her skinner hadet! - her skinnet hadet -
jeg er næsten fortryllet -
min fjende! - min elsker! - der er -
kun os!
Hvad er klarest? - hvad er smukkest -
disse mennesker som kravler mod enden -
fyrre - halvtreds - tres - skal jeg - beundre
deres ar og gerninger?
I ønsker - I ønsker - søjler og medaljer - mellem os
min eneste fjende, elskede!
De kommer med nøl.
De kommer med besindighed -
badet i omsorg - jeg har aldrig kunnet andet end dette -

stråleglans af kamp - strålekamp af foragt -
disse politiske - senatorer - filosoffer som udsætter -
over latrinen - det eneste brev - den voldsomme kærlighed -
viberende på en klinge af fald
i afmagt - mørke!
Kom, elskede - jeg dræber dig til lyden af basuner - udtværer
den menneskelige dobbeltforstand - og healer din -
idealsyge!
Der er ingen vej tilbage!
Paradiset - et påfund - GPS - det syge hjerte -
Denne hest, som Troja har bundet os på hjertet -
for at glemme alle katastrofer - tier - når man
synker sammen, du!
For det er ikke hemmeligheden, det er ikke udødeligheden -
det er ikke de ammende kvinder, som kvæler mørkets Kaosmos -
Det er frygten - stavet som lys og gry -
at vi måske holder sammen - bliver husket - indgår aftaler
når det hellige - lider -
Dette - dette dobbelte drab - er en trækkerdreng - værdig -
sperm over gravstenen - kniven trykket mod -
to - ens - hjerter.

No comments: