Thursday, January 7, 2010

Mogadishu

Søster i det fremmede, se denne by
og dø!
Se det som at min onkel byggede et hus
på khat og kit og røddrøm, støvet, men med den lille gård
givet til kvinderne og vandet.
Jeg så en helikopter cruise hvæsende
jeg så en opskrift i detaljer mediebåret
hadende.
Se dette cirkus, søster -
det er det eneste jeg maler nu.

Jeg maler kampvogne med guerillaer
partisanhovedklæder og ansigter af geparder
camouflage - projektiler - snipper af blodigt stof
overlegen i forhold til ørkenvinden, deres kroppe
på tanken falankser skrigende.

Moser gennem Moder Jord.
Formationen, stilheden, geværet i den slaviske vinkel
en vanddunk og granater mod alle vuggestuer.
Se, dette hus - søster i det fremmede
dødsstilheden, Vadehavet rammer kvindernes ansigter
det faldende vand tapper ansigtsbøjeligheden
som en skruestik fra krigen.

Langt borte ligger det blå vand - siger onkel
Aden-bugten og vejen ud
skøre fisk og fakiriske både med lange næser
og småfolket som ikke kender til hadet.

En tank: et dødningehoved med klæge bindinger påført
tankens bunker-krop - de
dinglende ben og gruen og stilheden
larvefødderne som ramponerer hud-jorden
den enorme kanon tyst i sejren.

No comments: