Sunday, April 8, 2007

Tese om altforslugenheden

Munden var helt stoppet af tyl
hun frøs og ømmede sig
natten i går er altid den mest voldsomme!

Hendes navn det står med prikker
det er hun nødt til at hoste op -

hen til skrinet så, sjælen skal have en på skrinet
efter at ha nærkæntret på Lillebælts søer
sikke en stævn sagde hun nærved aldrig
til nogensomhelst og hostede tyl
og så skringre balloner fare afsted over himlen, blindhedsnedkæmpet.

At dette syn ikke virker
siger hun til altforslugenheden kan kun delvist være eders error!

Hun fik kolik
farmeren tog ladegreb
i det smålige og hverdagsnære tænkte hun
er jeg angstfrom, tyst
foran skrinet, med munden overproppet
en sølle hetære fra toraens sludder!

jeg sværger til fortællingens spas
thi jeg er en sådan discipel, altid på farten i indvendighedens

hun havde nær sagt borgerkrig, en aktion dirigeret mod friheden
men det var dumheden det vidste hun
en del af hendes epoke i det indre land.

Jeg må snyde hvemsomhelst
vennekåber
for en lampe drattede mod lejlighedsgulvet
for hun holdt ferie
uden våben
nær altforslugenheden, der ligesom vinkede hende ind i en mørk skov, hvor

hun ikke længere kunne præsentere den samme dejlighed.
Hvad er der blevet af kærligheden til mor og Gud og alle?

Hun tegnede en sjov figur i åsynet
hun skrev et brev til Master Fatmand.

4 comments:

viktor said...

nu er jeg endelig kommet på myspace.com.
besøg mig på wanker.dk
ses majn!

viktor said...

Natasja fra Bikstok er død!
Der er ingen retfærdighed til.

Den gavmilde tyv said...

Jeg har også altid haft lyst til at skrive et brev til Master Fatman. Det skulle være skrevet med kærlighed. Men hvad skal jeg skrive på?

Maria Guldager said...

Fedt digt.
Det kan jeg bruge lang tid på at tyde :)

Stemningen er autentisk og nærværende og klarer sig helt bestemt uden dejlighed. Det er dog ikke lige til, men er det ikke også gevinsten ved godt kortprosa?! Jeg kan fx slet ikke lide den onde farmer, men måske er han helten? Nej der er ikke nogen helt tror jeg - jo så skulle det være de eyeopeners til balloner..

Hmm men det er vist umuligt at skrive en kommentar der lever op til digtet, og viser at jeg i sandhed har forstået det, så måske skulle jeg være stoppet ved "fedt digt"!

kh maria (maria.faranx.dk)